Søren & Lise i

Nyere historier om Siden sidst

Atitlán-søen

Søndag den 28. til onsdag den 31. januar 2007, Troels og Lise

På vej til Atitlán-søen kørte vi igennem Sololá. Det var søndag, og der var to begravelsesprocessioner i byen. Her ser man først mændene, nogle i deres traditionelle dragter. Bagefter fulgte kvinder og børn.

For at komme til hotellet skulle vi med en båd. Her forhandler Søren en god pris med kaptajnen iført sin berygtede forhandlermine.

Med båden var også et par maya-piger, der skulle ud at arbejde på et andet hotel.

Anløbsbroen til hotel Villa Sumaya.

Hotel Villa Sumaya ligger på en bjergskråning ned mod søen. Så værelser og hytter ligger i mange niveauer. Søren og Lise boede allerøverst. Her er belønningen for gåturen derop, nemlig udsigten fra deres seng.

Eftermiddagshygge med udsigt.

Atitlán-søen tiltrækker spirituelle mennesker. Vores hotel var også et luksus yogakursuscenter, og rundt omkring i haven dukkede små fantasifulde altre op.

Morgengymnastik i Tiger-templet

Udsigten til vulkaner var en god gulerod ved hver mavebøjning.

Til venstre ligger vulkanen Tolimán, og bag den vulkanen Atitlán. Til højre ligger vulkanen San Pedro - ingen af dem er aktive.

Smukt tag.

Det bliver svært at komme hjem og lave gymnastik i en kedelig gymnastiksal.

Hot tub ved solnedgang. Vi kom til at slukke bålet, da vi satte os. Det var et større projekt at få det i gang igen.

Det lykkedes dog, og vi fejrede det med frozen margaritas og limonade.

Solen er gået ned over Atitlán-søen.

På marked i Chichicastenango

Lørdag-søndag den 27-28. januar 2007, Lise

Hver torsdag og søndag er der stort marked i byen Chichicastenango, som ligger ca 4 timers kørsel fra Guatemala City.
Vi tog dertil om lørdagen. Der var allerede stor aktivitet, og man kunne se de handlende opbygge deres stande og slæbe varer til markedet.

Fra 1. sal på en restaurant midt i byen kunne vi betragte mylderet.

Troels og Lise i Antigua

Fredag den 26. januar 2007, Troels og Lise

Første etape på vores rejse var et ophold i Guatemalas tidligere hovedstad, Antigua, hvor vi havde indskrevet os til en uges undervisning i en af byens mange spanskskoler. Hver formiddag sad vi ved et bord lige til venstre for fotografen og blev undervist i spanske gloser og bøjningsformer. De fleste elever havde privatundervisning. Men vi ville hellere undervises sammen.
Troels var mønstereleven og var lykkelig for at få lektier for. En dag skrev han 76 sætninger på spansk i sit lille kladdehæfte.

Kvinden i nederste højre hjørne var vores lærerinde, Carolina. Hun var 29 og havde tre døtre på henholdsvis 8, 12 og 14. Hun mente at det første vores barn vil sige når det bliver født er: "Holá mami" på grund af dets "deltagelse" i undervisningen.
Når vi havde "fri fra skole" brugte vi resten af dagene på at trave rundt i byen, drikke jugos naturales i cafeernes små gårdhaver, blive varmet igennem af solen, læse og sove. En perfekt start på ferien!

Parque central

Byen vrimler med små maya-kvinder i farverigt tøj. Carolina fortalte uden et glimt i øjet, at skolerne er begyndt at undervise i de forskellige maya-sprog, fordi regeringen har fundet ud af, at mayakulturen er vigtig for landets turistindustri.

Her sidder vi på en bar på taget af et af byens huse. Vi har smurt os grundigt ind i solcreme, som man kan se på Troels. Husene i byen er max to etager, bl.a. fordi den har været plaget af jordskælv gennem tiderne. Til højre ses f.eks. ruinerne fra katedralen der styrtede sammen kun et par år efter den var bygget færdig.

Vi havde lånt et lille hus af en af Lise og Sørens venner, Susanne, som er på ferie på Cuba, og hvis hus derfor var ledigt. Det var et dejligt hus med en lille forhave hvor vi kunne slappe af i en hængekøje.

Sprogskolen arrangerede forskellige aktiviteter om eftermiddagen. En af disse deltog vi i. Det var en udflugt til en plantage med macademia-træer. Først gik vi gåsegang gennem hele Antigua sammen med de andre sprogelever for at komme til busstationen, og på plantagen blev vi indlagt til en lang salgstale for macademia-nødder ("Fifteen years younger in five minutes!"), der kulminerede i muligheden for at købe små bitte ansigtsprodukter for ret høje priser. Et plus var dog da Lise fik møvet sig frem til at få en "mini-facial" - dvs ansigtsbehandling og massage af en maya-kvinde.

Dette var vores soveværelse. Med panoramaudsigt til bjerge og vulkaner. Faktisk kom der røg op af en af vulkanerne, mens vi var i byen.

Antigua har mange ruiner, og gaderne i byen er anlagt som et skakbræt. Troels var naturligvis kortfører og spejder. Til gengæld var jeg den eneste, der kunne finde ud af at låse vores besværlige hoveddør op.

Dagens blomst

Fredag den 12. januar 2007, Lise

Hver dag afholdes en lille ceremoni i Palacio Nacional de la Cultura – det oprindelige præsidentpalæ i centrum af Guatemala City. Den afholdes til minde om fredsaftalen efter den 36 år lange væbnede konflikt, som blev underskrevet i en af de indre gårde. Til minde om fredsaftalen er rejst en skulptur, hvor der hver dag kl.11 lægges en frisk, hvid rose.
En organisation kan anmode om, at denne ceremoni udføres af en person, man vil hædre. Personen får herefter et diplom, som viser at han/hun er en slags ambassadør for fred.

De to hænder symboliserer de to stridende parter, og hænderne peger op mod himlen. Blomsten skal være hvid - fredens farve.

En norsk hædersgæst
Vi blev inviteret til at overvære, at nordmanden Hans Petter Buvollen skulle være dagens hædersgæst. Han har i mange år været leder af UNDP’s civilsamfundsprogram i Guatemala, og han blev indstillet af organisationen CALAS, som er en NGO der arbejder for at fremme miljømæssige og sociale rettigheder.

Efter handlingen i Palacio Nacional gik vi til et kulturhus i nærheden, og efter et Maya-ritual overrakte CALAS endnu et diplom og en fin vest til Hans Petter foruden et par taler.