Søren & Lise i Guatemala |
||||||||
| ||||||||
Programmet - 10Nyere historier under Programmet Review Mission 2008En Review Mision er en delegation af eksperter fra BFT (Udenrigsministeriets Bistandsfaglige Tjeneste), som ca en gang om året kommer ud og revurderer og inspirerer hvert Danida-program, og herunder ambassadens rolle, rådgivernes rolle (bl.a. min) og vore samarbejdspartneres rolle (eksekutorernes). Fra 31. marts til 17. april havde vi besøg af en 5-personers gruppe, tre danskere og to fra Mellemamerika. Møder og besøg i markenDet startede med et stort møde (en mini-konference) med viceministre og ledende folk for at se på situationen i Mellemamerika som helhed. Spændende, velforberedte præsentationer fra eksperterne, afløst af "varm luft" indlæg fra politikerne.
Besøg på en losseplads: komponent 3 i programmet handler om affaldshåndtering. Her opstod ideen,
at min komponent skal hjælpe med at organisere de familier, som samler skraldet, til en lille genbrugsvirksomhed.
Så var der møder hos de forskellige samarbejdspartnere og andre involverede organisationer – samt de dejlige besøg i marken.
Organisk kaffedyrkning: En sand ildsjæl, som havde større produktivitet med organisk kaffe end traditionale "kemisk" kaffedyrkning.
Kaffebønder i Marcala-området diskuterer hvordan de kan opfylde kravene til et "Oprindelsescertificat" – dvs retten til at
"Marcala" bliver et brand, som kun må benyttes til kaffe fra netop dette område (ligesom Champagne …)
I Honduras kom vi langt med at tilstræbe at Miljøministeriet vil styrke de lokale småbyer i Marcala til at forbedre miljøet – så det går hånd i hånd med Danidas indsats for kaffebønderne. OpstramningerMissionens besøg hjalp os til at stramme op på en række forhold:- Hvordan er egentlig vores proces med at vælge, hvem vi skal støtte. - Hvor langt er vi med harmonisering og alineation. Tværgående temaerMissionen havde en konsulent med, som skulle fokusere på deltagelse af kvinder og de indfødtes rettigheder. Disse aspekter skal nemlig indarbejdes overalt.
Alle læste ivrigt afsnittet om deres egen komponent, mens de lyttede til præsentationen i Ambassadens mødelokale i Managua.
SynergiIsær benyttede vi lejligheden til at se på nye muligheder for nyttigt samarbejde mellem programmets forskellige komponenter.Positiv debriefingMissionen sluttede med en mundtlig (og skriftlig) præsentation af observationer og anbefalinger.Premaca fik megen ros, især mine kære komponenter 4a og 4b. Her vedrørte missionens anbefalinger kun de tværgående aspekter, fx kvindedeltagelse og de indfødtes rettigheder. De primære fokusområder som fattigdom, miljø og erhvervsøkonomi var de åbenbart tilfredse med. Oplevelser frem for rapporterIsær de cases, hvor missionens deltagere var på besøg i marken, eller hvor de fik lejlighed til at drøfte sagen direkte med samarbejdspartnerne (eksekutorerne), fik stor og positiv opmærksomhed. Til gengæld var der ikke mange henvisninger til de rapporter, som vi under møje og besvær afleverer hvert halve år.PausesnakJeg fik vendt mange sager rigtig godt med de forskellige personer fra missionen eller fra de andre komponenter, mens vi sad i biler eller gik rundt i marken, eller drak kaffe ved møderne.Alt i alt ganske udbytterigt, selv om et sådant besøg også trækker tænder ud. Hvem skal vi støtte - et dilemmaHvem skal vi støtte?Formålet med PREMACAs komponent 4 er at give støtte til øko-virksomheder, og vi satser på de små virksomheder, som kan blive 3 x bæredygtige, nemlig miljømæssigt, socialt og økonomisk, og som forventes at forbedre sig på disse områder, og forbedre sig væsentligt på mindst ét af områderne.Det kan være svært nok at måle sådanne (forventede) fremskridt. Hvordan sammenligner man fx graden af miljørigtighed mellem gulerodsdyrkere og træskærehåndværkere? Men mindst lige så svært er det at udvælge virksomhederne efter en objektivt korrekt beslutningsproces:
Hvordan skal vi vælge, hvem vi støtter?I en verden med korruption er der mange overvejelser blandt donorerne, herunder Danida, om, hvordan man sikrer sig, at udvælgelsesprocessen er transparent (gennemsigtig og uden fup).
I Komponent 4 er der tre forskellige eksekutorer, dvs tre forskellige organisationer, som styrer og udfører arbejdet for Danida. De bruger hver deres model, og ingen af dem benytter Danidas ideelle standardmodel. Den indebærer, at man udbyder støtten i åbne medier, beregner relevante kriterier på alle forslag, og lader en uafhængig komité tage beslutning. Men vores tre – alternative - beslutningsmodeller er alle blevet godkendt på forhånd af Danidas udsendte ekspertmission og af den ansvarlige ambassade i Managua. Og modellerne er indskrevet i komponentdokumenterne og i aftalerne med eksekutorerne – så det er lovligt hvad vi gør, men det rejser alligevel nogle moralske dilemmaer. Lad os se på de moralske dilemmaer. Agexport udvælger selv, næstenProcessen: Agexport gennemfører en 3-faset model. - I fase 1 kigger Agexport sig omkring efter støtteværdige virksomheder. Nogle melder sig selv, fordi de har hørt om programmet. Agexport screener og frasorterer virksomheder, der ud fra en hurtig vurdering ikke kan forventes at opfylde kriterierne. - I fase 2 besøger de resten af virksomhederne, analyserer deres økonomi, finder en kunde, udvikler en forretningsplan og opstiller budgetter. - I fase 3 præsenteres selektionskomiteen for to til fire forslag, som Agexport ønsker godkendt. Hidtil har komiteen godkendt forslagene, nogle gange dog efter en ekstra udredning af detaljer. Contra:
Pro: Funder har selv aktier i sagenProcessen: - Funder i Honduras vælger frit, hvilke virksomheder de støtter for vores penge. De spørger ingen, end ikke mig. - Flere af virksomhederne "overtog" Danida fra en bank-donor, hvis program udløb hos Funder. - Danida støtter ved at betale for Funders rådgivning af de små virksomheder. Funder har herudover midler fra tidligere programmer og fra andre donorer til at hjælpe virksomhederne med lån til startkapital og med risikovillig aktiekapital. Dvs at de selv har "svin i skoven".
Contra:
- Funder begynder som regel med at skyde fx 51 % aktiekapital ind i en støttet virksomhed, så når Funder bruger
Danidas penge til at forbedre en virksomhed, støtter de samtidig også sig selv, idet deres aktier jo stiger i værdi (kursgevinst).
Pro:
FIDE kører det professionelt
Processen: Contra: - Kriterierne i screeningsprocessen er ikke transparente. Måske vælger FIDE ud fra interesser i deres politisk
sammensatte bestyrelse? Pro:
Helvetas lader en komité vælgeTil sammenligning kan jeg nævne den svejtsiske udviklingsorganisation Helvetas, hvor jeg har tjent som medlem af en selektionskomité (se tidligere artikel).Processen: Contra:
Pro: Generalforsamling i Pafmaya500 landsbyfolkIgen i år var vi blevet inviteret til generalforsamling i organisationen Pafmaya. Generalforsamlingen foregår over tre dage, og der deltager repræsentanter fra ca 500 organisationer. Mange repræsenterer en landsby, andre en sammenslutning af små producenter, en skole eller en interesseorganisation. (Læs om GF 2007)HædersgæsterVi var inviteret til afslutningsarrangementet lørdag kl. 11. Hele forsamlingen sad allerede i salen og var i fuld gang. Vi blev ledt ind gennem hele salen og placeret forrest sammen med de andre inviterede gæster – bl.a. andre internationale donorer. Hele gulvet var dækket med fyrrenåle – en mayaskik, som indebærer, at der er en dejlig, frisk duft af fyr.
Også i år blev mødet ledet af José Us, som på imponerende måde introducerede folk, lyttede til indlæg fra salen og gennemførte
afstemninger om generalforsamlingens forslag.
Da han præsenterede Søren og mig, huskede han at nævne, at vi havde doneret en computer og projektor til en af Pafmayas erhvervsskoler. Det er ganske vist ikke Danida, men Røde Øre som har givet pengene – men set fra Guatemala er det nok lige fedt ;-) Som ventet blev gæsterne bedt om at sige et par ord, og denne gang havde vi forberedt os – så Søren havde en tale med i lommen.
Søren understregede blandt andet, at Premaca er et miljø-program. Så i pausen var der trængsel rundt om Søren.
Flere ville forklare om deres projekt, som selvfølgelig netop drejede sig om miljø!
Endnu en erhvervsskoleDerefter fortsatte man med at sætte forslag til afstemning. Første forslag drejede sig om at oprette en ny erhvervsskole i Puerto San Jose på sydkysten. Der er allerede seks af denne type skoler ude i landområderne, en enestående "opfindelse" af Pafmaya. Forslaget blev da også vedtaget. Sidste år vedtog man at oprette en tilsvarende teknisk skole i Huehuetenango, og den er nu oprettet og har allerede 25 elever – men, men – den har hverken ordentlige lokaler eller undervisningsudstyr, og lærerne arbejder uden løn!
Francisco Calel Ajanel repræsenterer den nye tekniske skole i landsbyen Cruz Chex, tæt ved Aguacatán i den fattige provins Huehuetenango.
Skolen mangler penge, og vi vil meget gerne formidle økonomiske tilskud til skolen, hvis I har lyst til at give et bidrag. Selv små beløb vil være meget velkomne.
Pafmayas krav til regeringenDerefter fulgte en lang række forslag, som forsamlingen havde arbejdet sig frem til siden torsdag. Først i grupper af 20 personer, derefter i grupper af 40 personer etc.Disse forslag var formuleret som krav til de enkelte ministerier, og for os udefra var det et gribende indblik i, hvilke vanskeligheder folk på landet lever med. InfrastrukturFx var kravet til ministeriet for kommunikation (dvs infrastruktur) at der bliver ført veje ude i landdistrikterne, at vejene bliver asfalteret, og at man ændrer beregningsmetoden i ministeriet. Det viser sig nemlig, at ministeriet kun vil opføre en vej, hvis der er mindst 300 biler. Det er et helt urimeligt krav.Som José Us udtrykte det: "Hvordan kan vi sælge vores varer, hvis der ikke er veje. De ønsker, at vi skal forblive fattige."
Undervejs blev der tilføjet ekstra punkter.
Ligeså var der krav til Energiministeriet om at sikre elektricitet, dels en mere stabil service, dels overhovedet at føre elektricitet frem til landsbyerne. Igen udtrykt således af José Us: "Når elektriciteten ikke er stabil, kan man ikke åbne en industri. De ønsker at holde os uden for udviklingen." ErhvervsstøtteØkonomiministeriet blev bedt om at bidrage med finansiering til uddannelse i at drive en virksomhed. Desuden en kritik af, at de mange offentlige midler (skattefinansierede) langt overvejende går til de få, store virksomheder, i stedet for de mange små.
Alle forslag blev vist på storskærm
Flere skolerTil Undervisningsministeriet var kravene – ikke overraskende – en større dækning af skoler, flere lærere, bedre uddannede lærere, færre elever pr lærer etc. José: "Vi må have skoler i landsbyerne, ellers kan vi ikke være konkurrencedygtige. Når man udelukkende har fuldført primaria (1-6. klasse), kan man kun få arbejde på maquilaerne (dvs tekstilfabrikker med ufaglært arbejde). Vi må mindst have basica!" (dvs 7-9. klasse).I øjeblikket gennemfører kun 1/3 af alle børn dette trin. En af deltagerne fik tilføjet et krav om, at lærerne skal være tosprogede, dvs at de foruden spansk behersker det relevante mayasprog. Der var desuden krav om, at midler fra Undervisningsministeriet ikke blev brugt til andre formål. Dette er en henvisning til en skandale fra sidste år, hvor regeringen "ubemærket" ved årsskiftet overførte flere millioner fra Undervisningsministeriet til det store lufthavnsbyggeri i hovedstaden, som var blevet forsinket og alt, alt for dyrt. Majs er helligKravene til kulturministeriet og turistrådet drejede sig om at fremme landsbyturisme, at beskytte nationalparkerne og de mange hellige maya-lokaliteter, og i det hele taget at "positivisere" mayaernes bidrag til kulturen.En deltager fremhævede, at majsen – siden tidernes morgen - er hellig for mayaerne. Han var derfor meget utilpas ved, at man nu begyndte at lave benzin af majs! Det blev derfor tilføjet, at også majsen skal beskyttes. Enstemmigt vedtagetEfter hver præsentation kunne folk komme med kommentarer, og flere gange blev der tilføjet noget på falderebet. Derefter blev der spurgt, om der var indvendinger – det var der aldrig. Og så var der afstemning ved håndsoprækning og applaus.Til sidst var der sat et generelt spørgsmål til afstemning. Den nye regering har foreslået at afsætte 6 mio Q til et særligt "Secretaria de asuntos indígenas de la presidencia" (præsidentens sekretariat for sager ang de indfødte). José lagde ikke skjul på, hvad han selv mente, da han fremlagde det: "Det kunne betyde, at alle sager blev placeret dér. Det er bedre, at vi har mayaer repræsenteret i alle institutioner". Forslaget blev da også nedstemt. Seancen blev afsluttet på behørig vis med et maya-ritual. En tekst fra Popol Vuh (mayaernes skabelsesberetning) blev læst op på k'iche', og vi skulle alle sammen skiftevis vende os mod øst, vest, syd og nord. Pafmaya.orgSom lovet på Generalforsamlingen sidste år har jeg faktisk udviklet en hjemmeside til Pafmaya. Desværre har de ikke selv haft tid til at holde den ved lige eller udvide med mere indhold. |
||||||||
© www.lisefogh.dk | Opdateret: 13-03-2019 | Forside | Kontakt | Til top |